Gott nytt år

Hur länge har vi avgett nyårslöften?

En del hävdar att det härstammar från vikingatidens "bragelöften", det vill säga stormäns utfästelser om kommande stordåd.

Men med största sannolikhet stämmer inte det. De bragelöften som förekommer i Snorre Sturlassons skrifter från 1200-talet har inget med nyårsfirande att göra och saknar dessutom koppling till Sverige och det är inte förrän tidigt 1900-tal som termen bragelöfte började användas i svenska språket. I uppteckningar om svenska nyårsseder på 1800-talet saknas nyårslöftena helt vilket gäller även i skildringar av nyårsfirande under 1900-talets första decennier.

Många tror att seden med nyårslöfte är en kulturimport från USA där det kallas ”new year’s resolutions”.

Amerikaner brukar mena – på hur goda grunder vet jag inte – att bruket introducerades på 1700-talet av Benjamin Franklin.

Under alla omständigheter ökade nyårslöftenas popularitet på andra sidan Atlanten under decennierna kring sekelskiftet 1900, då ”resolutioner” inför det kommande året trycktes på nyårskort.

Av notiser i svenska dagstidningar framgår att den amerikanska seden var känd hos oss på 1920- och 1930-talen, men inget tyder på att svenskarna ännu hade tagit efter bruket i någon större utsträckning. Under första hälften av 1940-talet blir notiserna allt fler, och nu framgår det uttryckligen att svenskarna har börjat bruka nyårshelgen till att lova att sluta dricka alkohol, svära, röka etc.

Andra säger med bestämdhet att traditionen med nyårslöften sträcker sig 4 000 år tillbaka i tiden till Babylonien. Då handlade det om att lämna tillbaka lånade verktyg.

I det gamla Rom lovade människor att vara snälla mot varandra, men när kristendomen fick fäste byttes löftena mot böner och fasta.

Första gången ordet ”nyårslöfte” verkar ha fått fäste i svenska språket, var på nyårsafton 1952, då fick termen sitt litterära elddop i dikten ”dagsedel” av Stig Dagerman.

Texten, som publicerades i tidningen Arbetaren, heter kort och gott ”Nyårslöfte” och handlar om olika sätt att begå självmord, (vilka författaren lovar att undvika)

Till exempel: ”Aldrig mer jag skall i tigergapen / låta mitt huvud göra artighetsvisit, / då jag till dato haft den dumma egenskapen / att underskatta tigrarnas aptit”.

I dag handlar de flesta nyårslöften om personliga förbättringar i den utsträckning vi ens kan säga att vi ger några. Själv har jag inte gett nyårslöfte på många år och kommer inte göra det i år heller. Jag tror mer på att sätta upp mål för året.

Nyårsmål kanske är det nya? I vilket fall är mina mål satta för 2018. Men då jag tror att jag jinxar dem om jag belyser dem så förblir de mina.

Jag önskar er alla ett gott nytt år.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen