Julbord


Jag gick ned 0.3 kg vid mätning denna vecka men nu är det säsong för julbord och då går det väl åt skogen?

Jag som försöker äta LCHF-mat! Hur ska det gå? Blir det någon Jul? 🤔

För mig har tiden verkligen flugit och snart är det jul. Det är dags att börja tänka lite på julmat, jag vill inte att julafton blir ett enda långt dåligt samvete.

Det bästa med jul är att mycket på julbordet är LCHF-mat redan från början. Ok, det blir kanske inte så mycket Aladdin och Julmust då de inte passar så bra i LCHF. Det är inte så svårt för mig att hoppa över det faktiskt. Utmaningen för mig blir sådant som Jansons och sill. 

Men det kommer jag äta ändå!

Min  åsikt är att det är inte vad du äter mellan jul och nyår utan vad man äter mellan nyår och jul som räknas.

Jag kollade in på Kostdoktorn och hämtade tips om vad man kan tänka lite på under julätandet. 
 
🖒
Följande går bra att äta:

Julskinka (gärna fet)
Sill
Köttbullar (gärna hemlagade)
Korv
Gravad lax
Lutfisk med gröna ärtor
Salami
Rödkål
Omelett med räkstuvning
Grönkål
Brysselkål
Ostar (gärna feta)
Mandlar och nötter

🌲
Man kan eventuellt lyxa till det med något av nedan, men då väldigt lite:

Risgrynsgröt (med gott om grädde i) – måttlig mängd
Janssons frestelse (med smör och grädde i) – måttlig mängd (det sägs finnas ett gott alternativ med mindre kolhydrater: Blomkålsjansson, men jag älskar riktig Jansson)
Glögg
Hembakade pepparkakor
Lyxmarsipan
Mörk choklad (70% eller högre)

🎂
Försök hoppa över följande:

Julmust, läsk
Öl
Vörtbröd
Lussebullar
Pepparkakor
Ris a la malta
Risgrynsgröt, färdigköpt (innehåller massor av socker)
Knäck (är socker)
Saffranspannkaka
Godis
Ljus choklad
Bröd
Potatis
Snaps
Rött vin / torrt vitt vin
Äpplen
Apelsiner och clementiner
Fikon, dadlar, torkade aprikoser

🎅🤶
Det ska nog gå bra. Det blir nog en God Jul i alla fall 😁

Kommentarer

  1. Tack för hjälp m att tänka på inför julbord, ibland när d r mkt r d ju strålande m en checklista!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen