Bönor


Hur är det nu då med bönor?

Ny forskning påstår sig visa att alla kolhydrater är inte lika. Det handlar om så kallad "resistent stärkelse" som finns i en rad av våra vanliga livsmedel. Forskarna säger att det är en viktig komponent i det som kallas antiinflammatorisk mat, den resistenta stärkelsen ska också kunna bidrar till mättnad, lägre blodsocker och minska risken för tjocktarmscancer hos köttätare.

Kostdoktorn å andra sidan säger:
"Ärtor, majs, bönor, linser och quinoa innehåller mer kolhydrater än andra grönsaker. Du behöver vara försiktig med dem om du äter strikt LCHF, ät i mycket liten mängd eller inte alls. Många av dessa klassas inte som grönsaker, utan som spannmål eller baljväxter. De är inte bra LCHF-alternativ."

Bönor innehåller alltså resistent stärkelse vilket ska gynna tarmbakterierna. De har tydligen även visat sej gynnsamt att äta bönor om man har diabetes. Det negativa med bönor är att de innehåller ett gift. Giftet är lektiner som tillhör gruppen antinutrienter. Lektiner är inte bra utan kan vid hög konsumtion leda till illamående, diarré och matförgiftning. Lektiner kan också hindra upptaget av näring i tarmen.

Bönor och baljväxter måste tillredas på ett särskilt sätt för att slippa undan lektinerna och därför behöver man nästan tillaga sina bönor själv. Det är egentligen inget större besvär, det handlar i stort om att bötlägga dem över natten och hälla bort första kokvattnet. Men hur många gör det?

Anne Nilsson, docent på Lunds universitet, säger att studier visat att bruna bönor och kidneybönor påverkar hungerhormonerna. "Den blodsockerreglerande verkan sitter i mellan 11 och 14 timmar".

Patrik Olsson som äter LCHF och är aktiv i Smarta Diabetiker menar att en skål bönor till    maten tillsammans med styrketräning gör susen för den som fastnat i sin viktminskning.

Lars-Erik Litsfeldt och Patrik Olsson har skrivit en bok, Låt bönor förändra ditt liv. Värt att notera om boken är att bönorna aldrig hävdas ingå i LCHF, det visar sig att det handlar om att bönorna används för att stabilisera blodsocker och då på människor som tränar mycket.

Om bönor är nyttigt eller inte och om det finns någon risk med bönor eller inte är en diskussion jag helt enkelt inte orkar med just nu.

Man kanske inte kan avfärda alla livsmedel för att de kan innebära en eventuell risk, det blir ett väldigt litet urval kvar då.

Jag tänker själv testa lite baljväxter framöver, mest för att se om det påverkar något alls. min viktnedgång har avtagit mycket, 0.8 kg denna vecka,  och jag har en hel del kvar innan jag är i mål. Dessutom tränar jag en del och har diabetes så om man lyssnar på Patriks resonemang i boken bör bönor fungera för mig, men vi är alla unika så ett test är i sin ordning tycker jag.

Jag återkommer i ämnet om ca en vecka. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen