Frukost eller inte?

Frukosten är dagens viktigaste mål, eller är det inte så självklart ändå?

Att ”hoppa över måltider” var tidigare förbjudet, lite jobbigt för mej som inte ens känner mig hungrig på morgonen.

Nu har jag dykt ner lite i ämnet och funnit att då det nu blivit känt om fördelarna med så kallad "korttidsfasta" har man insett att det går bra att skippa frukosten och därmed låta lunchen bli dagens första mål. Det kallas 16:8-metoden och är en variant på 5:2-dieten. (Min fru påstod jag gjorde den igår när jag inte hann med lunchen, men jag undrar det jag).

Att äta frukost sätter bevisligen igång ämnesomsättningen och gör att kroppen bränner mer under dagen, men resultatet blir enligt brittiska forskare bara 11(!) kalorier extra som kroppen bränner.

En undersökning från Cornell University visar dessutom att personer som hoppar över frukosten får i sig i genomsnitt 408 färre kalorier under dagen, så om du vill gå ner i vikt är det helt klart värt de 11 kalorier man förlorar i förbränning, knappast värt tortyren att tvinga i sig mat när man inte är hungrig kan jag tycka.

Så då är det lite upp till var och en att bestämma sig för om frukost är viktigt eller inte. Om man nu bestämmer sig för att äta frukost är det ändå viktigt att få i sig rätt saker. Det är lustigt med alla "hälso"alternativ, de flesta är direkt onyttigt för oss och innehåller massor av socker.

När vi nu talar om frukost, bland annat, så kan jag nämna att jag dricker mycket kaffe. Väldigt mycket kaffe. Är det bra eller dåligt?

Det beror lite på kan man säga, bra eller dåligt för vad?

Koffeinet i kaffe ger ökad vakenhet och mental aktivitet, men man får inte lättare att lära sig saker eller förbättrad  intellektuell förmåga. Koffein stimulerar andning och hjärtverksamhet och vidgar perifera blodkärl. Men koffein är också vätskedrivande.

Hur mycket koffein man tål varierar från person till person. Effekterna beror på vilken halt av koffein man har i blodet och blodhalten påverkas av många faktorer.

Det vanliga hos "vanliga" människor är nog att koffeinet gör dem pigga, för mycket kaffe kan göra dem stirriga och nervösa, medans för mig med ADHD är det tvärtom att kaffe lugnar mig.

Är det bra eller dåligt med koffein? Det verkar, trots mycket omfattande studier,  inte finnas några allvarligare biverkningar (om man inte är allergisk såklart), koffeinet är inte heller fysiskt beroendeframkallande även om kagfedrickare som inte får sitt kaffe kan vittna om ett visst beroende beteende...😂

Forskning om kaffe gör hela tiden nya upptäckter och 2016 släppte forskare vid Uppsala universitet en rapport som visar att kaffe påverkar kroppens biologiska ålder, kaffet gör oss faktiskt yngre(!!). 

Kaffe har i andra studier bevisats skydda mot bland annat diabetes, gikt, alzheimers, demens och cancer.

Japanska forskare konstaterade att de som drack kaffe dagligen löpte hälften så stor risk att drabbas av levercancer jämfört med de som inte dricker det alls. Enligt dem räcker det med en eller två koppar kaffe om dagen för en skyddande effekt, och tre till fyra koppar om dagen ökade skyddet från ämnena i kaffe ytterligare.

Så därför blir det ibland kaffe istället för frukost.

Blodsockret vid fasta idag 4,5 mmol, vi får se om läkaren vill tvinga i mig piller i alla fall, LCHF verkar fungera tycker jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen

Kanske lite nyttigare jul i år?