MĂ„l och Vilja 😈

Innan semestern 2017 gick jag upp pÄ vÄgen och tog mitt personbÀsta, 108 kilo. Jag Àr 180 cm lÄng sÄ det sÀger sig sjÀlv att det var pÄ tok för mycket, dessutom ringde doktorn och berÀttade att jag har diabetes typ 2, dÀr och dÄ sa jag till mig sjÀlv att nu fÄr det vara nog.

Jag satte ett mÄl för Äret att jag skulle ha "normal"-vikt innan Äret Àr slut. Dessutom ska jag klara av diabetes med hjÀlp av kosten och viljan, inga mediciner alls. Mitt lÄngsiktiga mÄl Àr att bli friskförklarad frÄn diabetes helt innan jag gÄr i pension.

Om 13 Ă„r blir jag 65 Ă„r. Hur vill jag att mitt liv ska se ut dĂ„? Jag tĂ€nker att jag vill vara i mitt livs form nĂ€r jag gĂ„tt i pension och det finns ingen anledning att Ă€ndra pĂ„ den planen trots alla oundvikliga rynkor. Livet Ă€r förstĂ„s inte bara ”formen”, men min hĂ€lsa Ă€r en förutsĂ€ttning för allt annat.

Det Àr kanske svÄrt att förstÄ hur jag tÀnker med mina mÄl för Äret men jag Àr sÄdan och nÀr jag har ett mÄl gÄr jag "all in", har liksom ingen "lagom-vÀxel", det gör ibland blir familjen lite orolig förde tror att jag ska vara borta för mycket om jag ska trÀna "sÄdÀr" men jag gör det inte för att fÄ den perfekta kroppen. (Det tÄget har gÄtt redan.) Jag vet dessutom med mej att oavsett hur min kropp ser ut, vad vÄgen Àn visar eller hur mÄnga magrutor jag Àn lyckas fÄ fram, sÄ kommer jag aldrig annars kÀnna mig helt nöjd. KnÀppt. Jag vet! Men jag försöker. Jag har i princip hela mitt liv varit min största kritiker men nu jobbar jag pÄ att försöka bli min bÀsta vÀn.

Jag vet att inte alla Àr sÄ knÀppa och bara Àlskar att trÀna, det Àr verkligen inte det vanligaste, men jag har tur!
SĂ„ lĂ€nge jag kan minnas har jag gillat att trĂ€na, Ă€lskat att "pusha" min kropp och mitt psyke för att se hur lĂ„ngt jag kan gĂ„. Jag Ă€lskar endorfinerna jag fĂ„r under ett svettigt pass, jag Ă€lskar nĂ€r jag tar i sĂ„ det blixtrar för ögonen och musklerna "biter" mej efter ett hĂ„rt "set". Jag gillar kĂ€nslan i kroppen efter ett pass dĂ„ jag kĂ€nner mig stark,( kanske gillar jag den för mycket?). Men istĂ€llet för att strĂ€va efter den dĂ€r “perfekta kroppen” strĂ€var jag nu efter vĂ€lmĂ„ende inifrĂ„n-ut och dĂ€r kommer mitt intressen runt hĂ€lsa, trĂ€ning och fitness in som en naturlig del samtidigt som intresset av att bygga upp min kropp (och kanske min sjĂ€lvkĂ€nsla?) blir en del av min vardag.

Men Àven för mig Àr det Àr inte alltid roligt. Ta som exempel jobbet. NÀr klockan ringer pÄ morgonen sÄ stannar du ju inte hemma bara för att du Àr trött, du vill ju inte fÄ sparken. Du vill Àven fÄ din lön sÄ du Äker och jobbar. Likadant Àr det med hÀlsa och trÀning. Ibland Àr man taggad, det kÀnns kul att laga bra mat och man ser fram emot att fÄ trÀna. Andra dagar lockar soffan mest. Det Àr dom dagarna, nÀr det kÀnns svÄrt och man slÀpar sig in pÄ gymmet, kör igenom sitt pass medans man gÀspar, suckar och motivationen Àr i botten, som betyder mest. Det Àr dÄ, nÀr man klarar av att det ÀndÄ, som man vet att allt Àr möjligt.

Att nÄ sina mÄl handlar mycket om att ha viljan sÄ hur du gör dina val styr vad du kan vÀnta för resultat. Denna tanke stÀllningen fungerar för mig. Det jag sÄr idag fÄr jag skörda i morgon. De beslut jag tar idag och hur jag vÀljer att agera idag pÄverkar min framtid och jag mÄste jobba för det resultat jag vill nÄ.

Ingenting kommer tyvÀrr gratis och om jag lÄter "fel" kÀnslor styra min val kommer jag förmodligen aldrig att nÄ mina mÄl. Det handlar till slut helt enkelt om att bestÀmma sig för att göra jobbet och hÄlla sig till den utstakade planen.

Jag har dÀrför tagit beslutet om en hÀlsosam livsstil varje dag, Äret runt och att dÀrigenom skapa förutsÀttningar för att bli en pensionÀr som orkar leva fullt ut!

Med den instÀllningen har jag lyckats gÄ ner 28 kilo pÄ knappt sex mÄnader och kroppen börjar mÄ bra igen, jag ligger pÄ normalvikt enligt lÀkare och mina blodvÀrden har sedan jag börjat ta hand om min kost varit helt perfekta vilket gjort att min lÀkare sÀger att jag inte behöver mediciner i dagslÀget.

Det gÄr. Du kan. Men du mÄste bestÀmma dig.

Gör det du med.

Kommentarer

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

ADHD

Kost och trÀning pÄ morgonen