Sjukdom och träning hör inte ihop


Känner en liten illavarslande känsla i kroppen. Killar i halsen och sover dåligt. Kanske håller jag på att bli sjuk?

Jag ska ge kroppen lite vila idag och se vart det drar iväg.

Jag gillar inte att ta en "extra" vilodag, särskilt nu när jag kommit igång med träningen på riktigt. Men jag har gjort misstaget förut att träna med lite halskänning, det slutade i en månad utan någon träning alls, inte roligt.

Om man känner att en förkylning är på gång är det läge att avvakta lite med träning tills man vet hur den utvecklas. Att träna i det här stadiet gör oftast mer skada än nytta. De som har järnkoll på sin puls kan få ett tips; kolla vilopulsen på morgonen. Mer än tio slag över normalt kan vara tecken på att kroppen försöker bekämpa en infektion.

Allmänna förkylningssymtom i kombination med hals känning ökar risken för hjärtmuskelinflammation. Då ska du aldrig utsätta kroppen för belastningen som ett hårt träningspass innebär.

Hjärtmuskelinflammation är läskigt ger inte alltid några symtom vilket kan innebära att du redan har det om du känner av att en förkylning är på gång.

Men du kan och bör träna med träningsvärk!

Enda orsakerna att vila lite är om värken, som kommer av membranskador på cellerna, är så kraftig att den sätter stopp för någon verklig prestation, då kan det vara läge att vila från tyngre träning. En lätt träning eller en promenad är däremot bara bra mot träningsvärk då det ger en ökad blodcirkulation som påskyndar läkningen i de drabbade muskelcellerna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen