Förstoppning

Aj!

Jag har kört LCHF ett bra tag nu och tycker i det stora hela att jag mår toppen. Ett problem är dock att magen låser sig, blir trög i magen helt enkelt. Att gå på muggen och göra nr2 är supertrögt och gör ont just nu.

Hur kommer det sig?

Förstoppning är ett vanligt besvär när man börjar med LCHF, det beror vanligen på att matsmältningssystemet behöver anpassa sig. Det fel jag tror jag gjort nu är ett annat (och mycket vanligt) fel man gör är att dricka för lite. Den vanligaste anledningen till förstoppning på LCHF är uttorkning eftersom kroppen nu tar upp mer vatten från tjocktarmen och innehållet blir torrare och hårdare.

Lösningen är enkel. Det gäller bara att dricka mycket vatten och eventuellt att lägga till lite salt.

Att få tillräckligt med fibrer minskar vanligen risken att få förstoppning, men det är ju lite av utmaningen när man går på LCHF där de flesta källorna till fibrer undviks, men det går att äta grönsaker som växer ovan jord och det kan eventuellt fixa problemet.

Det går också att öka fiberinnehållet i kosten genom fiberhusk (psylliumfrö) blandat med vatten. Det är en nästan helt kolhydratfri lösning, men äckligt.

I värsta fall, om ovan inte räcker, kan man använda sig av magnesiumoxid. Det använder man vanligen för att undvika att få förstoppning, det är ju så dags nu.

En stenhård plugg och magen uppspärrad som en ballong, jag är orolig för vad som händer när dammen brister,  "fire in the hole" får ju en helt ny mening 🤤

Har suttit så länge nu ätt benen somnat av, pinsamt då jag är på jobbet 🙈 men det är bara att ta i, svetten lackar och det gör ont men ut ska dreten som man säger i Värmland.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen