Jag blir inte hungrig

Normalt förväntar man sig ju att bli hungrig vid frukost, lunch och middag.
Redan som liten fick jag i tuta mig att äta regelbundet och att frukost är den viktigaste måltiden på dagen.


Netdoktor.se säger t ex att man ska äta fem-sex gånger om dagen som riktmärke. Där tycker de att man absolut inte ska låta för många timmar gå mellan måltiderna.

Läkarvetenskapen säger att "människans biologiska rytm talar för att maten vi äter bör vara jämnt fördelad över dagen".
Läkare (och mammor) verkar ju helt fixerade vid ständiga mål och regelbundna mellanmål.

Netdoktor lägger till och med ut ett schema på hur en jämn måltidsordning ser ut:
8.00 Frukost
10.00 Mellanmål (en frukt eller en smörgås på fullkornsbröd och lätt pålägg)
12.00 Lunch (enligt tallriksmodellen: proteinrik mat som minsta delen och lika delar fiberrika grönsaker och stärkelserika kolhydrater som pasta, ris och potatis.)
14.30 Mellanmål
18.00 Middag (som lunchen)
20.00 Eventuellt ett kvällsmål/mellanmål

Men hur går det ihop med verkligheten vi kommer från?

Jag har svårt att köpa att vi är gjorda för att rita in livet i fyrkanter och måste äta frukost klockan 07.00 varje dag för att må bra. Det är inte min adhd som talar, snarare mitt förnuft. 

När vi var jägare och samlare var det nog inte schemalagd måltidsordning direkt. 
Måste man alltså inte äta frukost? Nej, det "måste" man inte.

Och för mig fungerar det inte att äta som Netdoktor.se säger.

Kostdoktorn däremot har lite egna råd och förslag, som vanligt. "Ät inte om du inte är hungrig. Och det gäller alla måltider".
Han säger att på strikt LCHF blir man mindre hungrig och lusten att äta minskar, särskilt om man har lite extra vikt att bli av med. Kroppen kan bränna fettreserverna istället och behovet att äta minskar.

Man ska, enligt Kostdoktorn, vara glad om det händer och inte motarbeta genom att äta mat man inte vill ha.

Istället kan man vänta på att man blir hungrig innan man äter igen. Det ska till och med snabba på viktnedgång.

Undrar vad min dietist säger om jag inte äter var tredje timme som man "ska". 

Kostdoktorns sammanfattning:
"För snabb och hållbar viktnedgång: Ät när du är hungrig – men bara om du är hungrig. Glöm klockan och lyssna på kroppen istället".

Efter att ha läst på och verkar det alltså som att med LCHF behöver man ge sig mer tid mellan måltiderna! Man ska ibland låta det gå tid mellan målen och invänta sin hunger.
En del säger till och med att man ska testa hur lång tid det tar för att bli hungrig.

Jag vet ju att fasta inte är farligt. människan är konstruerad för att kunna hantera svält och långa perioder utan mat. Jag tror att världsrekordet är någonstans kring 300 dagar…! (Vet inte om hen överlevde襤)

I religiösa sammanhang har man använt sig av fasta i tusentals år, det anses renande för kroppen och själen. Som en nystart, eller att bli mer i kontakt med sin spirituella sida.
Kanske var det ketosen de fick sina religiösa upplevelser ifrån??

Slutsatsen är alltså som vanligt att LYSSNA på kroppen, låta den bestämma när det är dags att äta och inte. (Konstigt bara att min kropp helst vill äta kl 23?)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen