Hela dagen fel

Hela den här dagen var fel. Började stressigt och det höll i sig ändå fram till mitt spinningpass.

För många saker som var tvungna att klicka, hämta och lämna barn flera gånger med tidskrav hela tiden. Liten hemma för fritids har planerings dag.

Ingens fel, det blir bara så ibland. Men dagen har tagit hårt på mej,  eller på oss menat jag. Frugan har slitit minst lika mycket hon.

Maten blev också lidande idag. Åt inget på hela dagen, en timme innan passet tryckte jag ner en bit brie. Det var allt jag hann med.

Passet gick bra och var fullt,  det gav lite plåster på såren. Maten var klar när jag kom hem, gott och bra mat. Jag ligger nog back på maten just nu, inte helt lyckat men på det igen imorgon.

Jag har börjat med en dum gammal vana att äta när jag tittar på tv.  Inget med kolhydrater och inom mina gränser men det är för sent på kvällen.

Det märks på blodsockret på morgonen och även om jag ligger inom godkända värden är de högre. Måste försöka låta bli och lära mej att inte äta efter nio.

Jag måste kolla upp mineral vattnet som jag dricker på kvällen med, även om det inte innehåller socker så smakar det sött. Har någon kollat vad som händer i kroppen med smaksatt mineralvatten? Dags att undersöka.

Läste något bra om ADHD idag.  Det är ju ingen  hemlighet direkt att vi med ADHD ofta får kämpa för att fokusera på uppgifter som vi finner ointressanta, så är det. Det kallas hög distraherbarhet - barn med ADHD som inte kan hålla fokus på en lektion eller vuxna med ADHD som aldrig lyckas göra klart sitt pappersarbete - det är ADHD-symptom och faktiskt ett diagnoskriterium.

Vad du kanske inte vet om ADHD är att det finns en annan sida: tendensen för människor med en ADHD att fokusera mycket intensivt på saker som intresserar dem. Ibland är fokusen så stark att de blir omedvetna om världen runt dem.

För barn kan föremålet för detta "hyperfokus" vara att spela ett videospel eller titta på tv. För vuxna kan det vara att shoppa eller surfa på Internet. Resultatet är detsamma: Om inte något eller någon avbryter går timmarna och andra viktiga uppgifter, och relationer om man har otur, bara försvinner.

De som bara tror att ADHD innebär att ha kort uppmärksamhet har missförstår vad ADHD är. Ett bättre sätt att se på det är att människor med ADHD har ett oreglerat uppmärksamhetssystem. Hjärnan hos personer med ADHD dras till aktiviteter med snabb återkoppling. 

Det beror på låga nivåer av dopamin. Denna dopaminbrist gör det svårt att "växla om" för att ta tag i "tråkiga" men nödvändiga uppgifter.

Personer med ADHD har allmänt svårt att skifta uppmärksamhet från en sak till en annan. Om de gör något de tycker om  tenderar de att fortsätta med detta långt efter att andra normalt skulle ha gått vidare till andra saker.

En sådan intensiv koncentration är faktiskt en "hanteringsmekanism". Vi är inte disträ, lata eller uttråkade - vi har ADHD.

Personer med ADHD behöver ibland med  avsiktligt gå in i detta tillstånd av intensivt fokus för att få arbete gjort. Det är ett sätt att hantera distraktioner.

Yngre barn gör samma sak omedvetet när de gör något roligt, som att titta på en film eller spela ett datorspel. Ofta är de inte ens medvetna om att de fokuserar så intensivt.
Det finns egentligen inget som är skadligt med detta hyperfokus, det kan faktiskt vara en tillgång. Vissa människor med ADHD kan exempelvis kanalisera fokus på något produktivt, till exempel en skol- eller arbetsrelaterad aktivitet. Andra låter sig hyperfokusera på en belöning för att orka slutföra en tråkig men viktig uppgift.

Många forskare, författare och artister med ADHD har haft framgångsrika karriärer, till stor del på grund av förmågan att kunna fokusera på vad de gör i timmar.
Men så intensivt fokus är oftast en fara med. Det kan leda till misslyckande i skolan, förlorad produktivitet på jobbet, och ansträngda relationer med vänner och hemma.

Barn med ADHD  dras ofta till det som är underhållande och spännande och är svåra att få att göra saker de inte vill göra. 

Kombinera detta med dålig tidshantering och sociala utmaningar, som båda är typiska för barn med ADHD, och det kan sluta med att barnet sitter och spelar Nintendo ensam hela helgen.

Vuxna med ADHD  kan oftast berätta historier om sina missade möten eller tidsfrister då de blev så absorberade i något och förlorade koll på tiden.

Sådan är jag med, tid bara försvinner när jag dyker in i något. Hör och ser inget annat än det jag håller på med. Det är orsaken till att jag lyckats bränna ut mig flera gånger tror jag.

Hoppas att denna gång är annorlunda och att jag inte hamnar där igen,  vi får se.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen