LCHF och ADHD

Jag tillhör båda båda dessa kombinationer. Dessutom anser läkare att jag har diabetes typ 2 och även IBS.

Jag börjar tro att alla dessa har ett sammanhang, kolhydrater.

Hur kommer det sig att folk med ADHD så gärna vill äta kolhydrater (mackor, kakor, godis, chips, mm)?

Förklaringen lär vara att en del av ADHD är, har jag läst mig till, en obalans i dompamin och serotonin och kolhydraterna fungerar som en väldigt bra självmedicinering. Det fungerar, även om det är kortsiktigt och drar med sig en massa dåliga bieffekter.

Det finns även forskare som menar att ADHD-symtom liknar abstinens efter droger och kan bero på att man just är beroende av kolhydrater (läs skräpmat/socker). Tar man bort den maten så menar de att dessa problem skulle lugna ner sig. Det vill säga att ett beroende av socker skulle jämförbara effekter som kokain!

"Forskare från Queensland University of Technology visar i en studie att ett för högt intag av socker ökar dopaminhalterna i kroppen på samma sätt som andra droger gör – bland annat kokain. Dopaminet i kroppen påverkar det centrala nervsystemet och det reglerar vår aptit, motorik och vårt humör." (Veckans affärer)

Forskarna upptäckte också att kroniskt ätande av sackaros, antar det även gäller sucralose och liknande sötningsmedel, kan leda till ätstörningar och beteendeförändringar. 

Det kanske till och med är bättre än kokain! Studien visar att "När man tittar på djurstudier som jämför socker med kokain ser man att även om råttorna är beroende av kokain så kommer nästan alla, när man sen introducerar socker, byta till sockret.”
 
Trevligt 🤤

En del skriver att det liknar heroin istället, jag har ingen erfarenhet av vare sig det en eller det andra men socker, ja jisses om jag har erfarenhet av det.

Med detta i medvetande måste jag ju göra något åt saken, dessutom har jag testat förut och vet ju att jag mår bra av en lågkolhydratskost.

Jag har nu kört ett par veckor med strikt LCHF, det var lite jobbigt i början med diverse omställningsproblem då kroppen inte får snabba kolhydrater länge utan måste utvinna energi ur fett istället.. Nu har det gått över ganska mycket även om jag kan längta efter socker som varit min "vän" så länge och tröstat mig när jag mår dåligt.

Skillnaden är dock att jag inte mår så dåligt längre, visst har jag dippar ibland men antagligen inte mer ofta än andra och inte lika djupa. Vissa dagar går jag runt och"mår bra", det är nästan jobbigt att tänka det för min erfarenhet är att när jag mår ok dyker det upp någon katastrof som plattar till mig igen.

Jag kan inte säga med hel säkerhet att det är enbart LCHF som är orsaken, inte helt i alla fall, det kan vara min adhd medicin som jag får, eller psykolog behandlingen som jag får i, men jag känner att maten hjälper och att jag tappar vikt snabbt just nu gör ju saken inte sämre.

Mitt blodsocker ligger stabilt på godkända värden, mellan 4-5 oavsett när jag mäter. Jag har talat med min sköterska på medicin och hon ska ta det med min läkare, jag är lite orolig att de kommer försöka tvinga i mig piller i alla fall.

Jag har inte helt kommit ur övergångs besvären än tror jag, eller hoppas faktiskt då jag känner mig yr ibland(!). Lite som om jag hade rest mig snabbt vid lågt blodtryck, vilket bevisligen är tvärtom. Jag hoppas det är övergången och inte något annat elände för då kom den igen, katastrofen som brukar dyka upp om jag råkar "må bra" någon gång.

Vi får väl se.

Ps: Hittade en lite rolig film om socker och om en man som alltid ätit lågkolhydratskost och som under två månader bytte ut sin mat mot"vanlig" mat. Han valde inte skräpmat på något sätt utan valde alltid det som kallades hälsosamt. Värd att se och här kan du se hela dokumentären, se den.

Här ser du i se filmen om mr sugar, lite kul och tankeväckande. DS

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen

Kanske lite nyttigare jul i år?