Kvällsätande


På kvällarna har jag svårt att vara hälsosam. 

När jag kommer hem efter jobbet vill jag bara gärna i soffan och koppla av med något gott. Det blir ofta korv och brie.

Det är förstås lätt att äta för mycket. Hur ska  kan bryta denna ovana?

Den vanligaste anledningen till att det händer är att man helt enkelt äter lite för lite under dagen.

Man är lite för "duktig" och håller igen lite för mycket. Resultatet blir att suget kommer ikapp när man slappnar av på kvällen.

Det första rådet man får är faktiskt inte något substitut till att äta på kvällen utan tvärtom att äta lite mer på dagen. Genom att äta mer under dagen ska alltså kvällssuget att försvinna.

Det är så lätt att komma in i vanan att äta på kvällarna och att på automatik äta utan att egentligen känna sig hungrig.

Åtminstone är det så för mig. Men för nu måste jag bestämma mig och testa om det går att sluta. Här, liksom i resten av min livsstilsförändring sen innan sommaren, försöker jag tänka på vad som skulle funka bäst för mig.

Att bestämma mig för att jag aldrig får äta på kvällarna känns inte som en hållbar strategi. Därför ska jag försälja tänka att jag får äta på kvällarna om jag verkligen är hungrig. 

Det låter simpelt och det ÄR simpelt. Det handlar för mig om att jag måste bestämma mig och att lyssna på min kropp och skutta äta för vanans skull.

Resultatet kan bli intressant. De sista kilona får jag kämpa lite för tror jag.

Träningen har i alla fall börjat funka. Hade dåligt med tid idag på grund av en massa möte sömn stal all tid men jag fick till 45 minuter kettlebell på Färjestad i alla fall.

Imorgon blir det rygg, mage och axlar.

//Håkan 

#Vardag #MatOchDryck #TräningMedLCHF

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen