Hur farligt är snus?

Diskussionen kring snus blir oftast bara svart/vit, vi måste våga prata mer nyanserat om saken.

Enligt Folkhälsomyndighetens undersökning som gjordes 2016, är det totalt 18 procent av alla män och 4 procent av alla kvinnor som snusar. det visar sig att det är mest medelålders män som snusar.

Snusande är vanligast i Sverige, och då främst i de norra delarna, men även Norge har en väldigt snabb ökning av unga snusare.

Hur snuset påverkar risken för exempelvis hjärtkärlsjukdom hos oss snusare är inte klarlagt. Det stämmer enligt 1177.se att det är mindre farligt att snusa än att röka, men ingen tror väl på allvar att är inte ofarligt?

Hur negativa är då snusets hälsoeffekter?

Även om 1177 säger att snus har är ett mindre skadligt alternativ till den dödliga rökningen visar nya forskningsresultat att vi snusare kan behöva tänka om.

Det visar sig att snuset har mycket större skadlig effekt på blodkärlen än vad man har trott, säger läkare och forskare vid NTNU i Trondheim.

NTNU har gjort en studie där man har analyserat provresultat på 1 500 friska män, rökare och snusare. Resultaten överraskade till och med forskarna själva.

Sett till påverkan på blodkärlen var snusarna nämligen lika drabbade som rökarna.

Vidare har en professor vid institutionen för folkhälsovetenskap berättat om att de i sin forskning sett att snusare har ungefär samma riskökning att få typ 2-diabetes som en rökare.

Sammantaget visar forskning även på ett samband med snus och cancer i bukspottskörtel, munhåla och matstrupe om det då bygger på studier om användning också av annan rökfri tobak.

Vi vet också att nikotin är starkt beroendeframkallande och att leva med ett beroende ofta påverka livskvaliteten negativt.

Å andra sidan har samma forskningen också visat att snus minskar risken för att drabbas av Parkinsons sjukdom.

Forskning på hur gravida kvinnors snusande påverkar fostret visar väldigt tydliga resultat. Snusbruk under graviditet kopplas till dödfödsel, att barnet föds för tidigt och att barnet väger för lite vid födseln.

Ok, så jag är en medelålders man, bor i Värmland (inte norra delen av Sverige även om många tycka tro det). Forskning visar då att jag som snusare har en ökad risk för typ 2-diabetes. Ok, check i den rutan, men jag tror min övervikt kanske hade mer med det att göra än snuset...

Sämst resultat i ovanstående forskning hade de snusare som inte tränar i vardagen. I längden kan kombinationen leda till dödliga hjärtinfarkter och hjärnblödningar.

Det låter inte bra, det låter som ett vågspel att snusa. Jag borde alltså sluta. Men Parkinson vill jag ju inte ha heller 😧

Enligt den högt skattade källan till vishet Aftonbladet (😤Läs min ironi) finns det ingenstans där bruket av snus är så högt som i Sverige. De hävdar även att ingenstans är andelen tobaksrelaterad ohälsa heller så låg som här.

Aftonbladet påstår att om Europa konsumerade tobak på det sätt vi gör i Sverige skulle 200 000 liv räddas varje år, det ska komma från amerikanska cancerforskare. Därför ska USA:s livsmedels- och läkemedelsmyndighet, FDA, rekommendera en introduktion av svenskt snus i landet.

Kanske måste jag flytta dit, fast de har ju Trump och jag skulle ju bli en invandrare, de hatar han ju och då kanske jag blir skickad till Mexiko som alla de andra invandrarna? Nä det skulle inte bli politik det här, tillbaka till snuset.

Det är idag förbjudet att sälja snus inom hela EU, förutom i Sverige som har ett permanent undantag från regeln. Frågan om hur farligt eller inte farligt det är med snus har stötts och blötts länge och det behövs säkert forskas mer om detta men att gå så långt som visa gör och säga att snusa skulle vara nyttigt anser jag som rappakalja. visst kan MS och Parkinson kanske motverkas av snuset, det är ju inget bevis att det är nyttigt.  då skulle ju cellgifterna vi tar mot cancer vara nyttigt, enligt det resonemanget, men det är det uppenbart inte.

Jag är medveten om risken och ändå snusar jag, mitt mål är att sluta inom en ganska snart framtid men jag lär mej samtidigt att begränsa mig. En stor förändring i taget. Just nu är det kosten och träningen som är viktig men tro mej, det kommer snart inlägg om att jag slutat med snuset.

INTE för att några säger det är onyttigt eller farligt, allt är farligt, men för att jag vill sluta.

Bara helt enkelt för att jag inte vill vara beroende av nikotin hela livet.

//Håkan 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ADHD

Kost och träning på morgonen